چهارمین و پنجمین جلسه از سلسله جلسات مفهوم شناسی و مبانی نظری اقتصاد مقاومتی با ارائه‌ی آقای محمد جعفری نژاد، کارشناس ارشد اقتصاد و پژوهشگر حوزه اقتصاد مقاومتی در پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی با موضوع «چیستی اقتصاد مقاومتی و اصول و ابعاد آن» برگزار شد؛ وی با تبیین بیانات مقام معظم رهبری پیرامون اقتصاد مقاومتی و تحلیل مضمون آن‌ها، «استحکام ساخت درون» را به عنوان هسته مرکزی اقتصاد مقاومتی معرفی کرده و منطق تحلیل خود را برای حاضران تشریح کرد. جمع‌بندی وی از مطالعه روشمند خود این بود که اقتصاد مقاومتی یک الگوی بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی است که باعث می شود اقتصاد کشور از ساخت درون مقاوم شود. این اقتصاد در هر کشوری می‌تواند برآمده از جهان‌بینی و انسان‌شناسی و معرفت‌شناسی آن جامعه شکل گرفته و اقتصاد آن کشور را از درون مستحکم کند. به عبارت دیگر حرکت به سمت مقاوم سازی اقتصاد مختص جمهوری اسلامی ایران نیست. ولی در جمهوری اسلامی ایران، این اقتصاد برگرفته از مکتب اقتصادی اسلام و فرهنگ ایرانی است که نتیجه آن استحکام از درون است. وی بر خلاف تصور کسانی که اقتصاد مقاومتی را همان اقتصاد اسلامی می‌دانند این تصور را غلط دانسته و معتقدست که از مجموع بیانات رهبری نمی‌توان استنباط کرد که اقتصاد مقاومتی عین مکتب و نظام اقتصاد اسلامی است بلکه مفهوم «استقلال و اقتدار اقتصادی» در آن بیشتر از سایر مفاهیم مورد توجه قرار گرفته است.

10-4-98

 وی پس از ارائه تعریف خود از اقتصاد مقاومتی، به تشریح برخی مفاهیم به کار رفته در این تعریف پرداخت و مبتنی بر نظرات رهبر معظم انقلاب ویژگی های مختلفی را برای این مفاهیم تشریح نمود که برخی از آنان عبارتند از: 1- مفهوم الگو، که شامل مفاهیم ارائه نقشه راه، شاخص ها و سیاست ها، قابلیت انعطاف، مقطعی نبودن است 2- مفهوم بومی، که شامل تکیه کردن بر ظرفیت های داخلی کشور جهت حل مشکلات داخلی است 3- مفهوم علمی بودن که شامل، قابلیت جهان شمولی و استفاده همزمان از تجربیات جهانی است، 4- و مفهوم «منتج شدن از فرهنگ انقلابی و اسلامی» که شامل استقرار این سیاست بر مبانی اسلامی به خصوص استقلال اقتصادی است.

15-4-98-01

 ایشان در ادامه اصول اقتصاد مقاومتی شامل مردمی بودن، رویکرد جهادی، درون زایی، عدالت محوری، عمل‌گرایی، دانش بنیان بودن، فساد ستیزی و برون گرایی پرداخته و برخی از مؤلفه‌ها و سیاست های اقتصاد مقاومتی نظیر حمایت از تولید ملی، عدم وابستگی بودجه به نفت، مدیریت و اصلاح الگوی مصرف، شفاف سازی، گفتمان سازی، سهم بری عادلانه از تولید، و مدیریت منابع ارزی و ... را در ارتباط با این اصول و مبتنی بر مبانی از پیش گفته شده دانست.