سابقه تاسيس

پژوهشكده پولي و بانكي نخست به عنوان: «مؤسسه تحقيقات پولي و بانكي» و در جايگاه بازوي تحقيقاتي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران؛ و به دنبال تصويب و اجراي برنامه اول توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور؛ و با توجه به نياز تمركز تحقيقات پراكنده در زمينه‎ هاي پولي، ارزي و بانكي و گسترش آنها با رويكردي كاربردي، در سال1369 تأسيس شد. مؤسسه تحقيقات پولي و بانكي در طول بيش از يك دهه فعاليت‎هاي مستمر ـ به صورت: انجام تحقيقات در زمينه‎هاي مرتبط، ارائه خدمات مشاوره‎اي اقتصادي، پولي، ارزي و بانكي به مقامات و اشخاص حقيقي و حقوقي، برگزاري همايش‎هاي مختلف علمي، انتشار كتب و مطالب سودمند ـ و با بهره‎ گيري از اعضاء هيئت علمي دانشگاهي و كارشناسان اقتصادي، گام‎هاي مهمي را در كمك به اجراي سياست‎هاي رسمي اقتصادي كشور و پيشبرد اهداف كلان مربوط برداشته است. به هر حال، با توجه به شرايط جديد جهاني، تحت فرآيند جهاني‎سازي اقتصادها و نيز تصويب و اجراي برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور كه حاوي مجموعه گسترده‎اي از سياست‎هاي اصلاحي در بخش‎هاي مختلف اقتصادي ـ به ويژه در حوزه‎هاي پولي، مالي، ارزي و بانكي ـ مي‎باشد؛ لزوم تقويت و گسترش بيش از پيش نقش و فعاليت پژوهشكده را ضروري مي‎نمود. جهت تأمين اين منظور، مؤسسه تحقيقات پولي و بانكي پس از يك سلسله تغييرات در سازمان تشكيلاتي و كادر علمي و نيز با تعاريف گسترده ‎تري از اهداف و وظايف آن و با كسب مجوز از وزارت علوم، تحقيقات و فناّوري، در سال 1380 به پژوهشكده پولي و بانكي ارتقاء سطح يافت.

اهداف و وظايف

اهمّ اهداف و وظايف پژوهشكده پولي و بانكي، عبارت از:
(1) اجراي پروژه‎هاي تحقيقاتي در زمينه ‎هاي پولي، ارزي، بانكي (اسلامي و متعارف)، بازار سرمايه، و...،
(2) ارائه خدمات تحقيقات اقتصادي به افراد و سازمان‎هاي داخل و خارج از كشور،
(3) اجراي فعاليت‎هاي تحقيقاتي و علمي مشترك با سازمان‎ها، مؤسسات و دانشگاه‎ها در سطح ملي و بين ‎المللي،
(4) ارائه آمار و اطلاعات اقتصادي در مورد ايران و ساير كشورها به متقاضيان و علاقمندان اقتصادي دربخش‎هاي مختلف،
(5) برپايي كنفرانس‎ها، سمينارها، كارگاه‎هاي پژوهشي در زمينه موضوعات مرتبط با اقتصاد داخلي و بين ‎المللي ـ به صورت منفرد و يا مشترك ـ با مؤسسات علمي پژوهشي و خارجي مي‎ باشند.

سازمان و تشكيلات

ساختار سازماني پژوهشكده، شامل: هيئت امناء (به رياست رئيس كل بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران)، رئيس، مشاورين، معاونين، شوراي پژوهشي، هيئت علمي، گروه‏هاي علمي ـ تحقيقاتي، مالي، تداركاتي، انتشارات و انفورماتيك، بانك اطلاعاتي و كتابخانه مي‎باشد. در حال حاضر، جناب آقاي دكتر فرهاد نيلي رياست پژوهشكده پولي و بانكي را عهده ‎دار مي‎ باشند.

عملكرد و چشم انداز

عمدة دستاوردهاي بيش از يك دهه فعاليت اين نهاد تحقيقاتي، مشتمل بر: اجراي حدود 123 پروژه تحقيقاتي، برگزاري 19 كنفرانس سالانه و 48 كنفرانس ماهانه، چاپ و انتشار بالاي 200 عنوان كتاب (عمدتاً محصول پروژه‎هاي تحقيقاتي و نتايج كنفرانس‎هاي سالانه و ماهانه)، برپايي 7 كارگاه پژوهشي، ارائه خدمات مشاوره‎اي به مقامات بانك مركزي ج.ا.ا. و دولت و... مي ‎باشند. در حال حاضر، پژوهشكده در حال اجراي پروژه‎هاي مشترك با تعدادي از سازمان‏ها و مؤسسات داخلي و بين ‎المللي و نيز ارائه خدمات تحقيقاتي مورد نياز آنها مي ‎باشد. به علاوه، در چهارچوب همكاري‎هاي مشترك خارجي، برنامه ‎برگزاري سمينار مشتركي با مؤسسه تحقيقات و آموزش اسلامي3، وابسته به بانك توسعه اسلامي (IDB) ، تحت عنوان: «سمينار بين‎المللي بخش پولي در ايران: ساختار، عملكرد و چالش‎ها»4، در تهران و با مديريت مشترك پژوهشكده پولي و بانكي (MBRA) و مؤسسه تحقيقات و آموزش اسلامي (IRTI) برگزار شد.